Posts

Sidama. A Tyrannized Nation´s Culture As Resistance Against Barbarous Abyssinia (Fake Ethiopia) II

Image
Dr. Muhammad Shamsaddin Megalommatis With the present article, I complete the publication of Mr. Mulugeta Bakkalo Daye´s study of the Sidama Culture. Fast Disappearing Social Capital among the Sidama of Southern Ethiopia and its implication on Food (in)security By Mulugeta Bakkalo Daye (17/06/2010) The Continuity of disruption of Social capital and the struggle for survival No matter how distractive successive Ethiopian governments policy to wards nations,, nationalities´ and peoples´ political, economic and social lives and livelihood that are located presently in southern, western, eastern parts of Ethiopia, those societies still have been preserving their social and political identities. This suggests that, successive regimes of Ethiopia unsuccessfully attempted to assimilate their subject into single Ethiopian political and social identity for instance Amharization, Emperor Menelick II and HaileSellasie´s version of "modernization" Mengistu´s imported

Sidama diaspora identity formation and forced flight

Image
Sidama diaspora identity formation and forced flight Seyoum Hameso 1. Introduction The Sidama diaspora refers to people of Sidama descent who live outside Sidama-Ethiopia.The majority of Sidama diaspora members have been forced to leave their homeland due to political repression with few exceptions who migrated in search of better opportunities. Yet nearly all of them face the condition of exile or what Edward Said calls “being somebody away from the place that he was born and belonged to” (Said 2001). In the words of Greg Gow, the diaspora experience can be dystopic: “loss, anguish, divided loyalties and the longing for cohesion and community feature in the lives of displaced people. In the host country, experiences of discrimination, exclusion and invisibility negatively constitute diaspora consciousness” (Gow 2004:304). The essay explores the experiences of the Sidama diaspora based on personal experience, observation and discussion with Sidamas. It compares and constra

ባላፉት ሁለት እና ሶስት ሳምንታት በከፍተኛ የፖለቲካ ትኩሳት ውስጥ የነበረችው ሲዳማ ዞን እየተረጋጋች ነው፤እሁድ ማታ ወልደ ኣማኑኤል ዱባሌ ሃውልት ኣካባቢ ኣንድ ሰው በፈዴራል ፖሊስ ተገደለ ተብሎ የተወራው ወሬ ከእውነት የራቀ ኣሉባልታ ነው

Image
የሜትሮፖሊታን ከተማችንን እንዴት እንምራው ? በሚል የደኢህዴን ስራ ኣስፈጻም ኮሚቴ በሃዋሳ ከተማ የወደፊት እጣ ፋንታ ላይ በየደረጃው ካሉት ከሚመለከታቸው ኣመራሮች ጋር ውይይት ለማድረግ ኣዘጋጅቶት የነበረው የማወያያ ጽሁፍ ባልታወቁ ሰዎች ተባዝቶ ከህዝብ እጅ መግባቱን ተከትሎ የጽሁፉን ይዘት የ ሚቃዎሙ ሰዎች ላለፉት ሁለት ሳምንታት ተቃውሞቸውን በተለያየ መልኩ ሲገልጹ ቆይተዋል። የክልሉም መንግስት በማወያያ ጽሁፍ ላይ የተነሱ ጉዳዮች በሃሳብ ደረጃ ያሉና ገና ውሳኔ ያልተሰጣቸው እንዳውም ላልተወሰነ ጊዜ መተዋቸውን በመግለጽ ህዝብ እንድረጋጋ ጥሪ ከማቅረቡ ባሻገር በጉዳዩ ላይ ከሚመለከታቸው ኣካላት ጋር ውይይት ማድረጉ ይታወሳል። ሆኖም ከሃዋሳ ከተማ ኣስተዳደር ጋር በተያያዘ እንደ መስቀል ወፍ እየጠፉ ብቅ የሚሉ ጉዳዮች ለኣንደና ለመጨረሻ ጊዜ መፍትሄ እንዲያገኙ በማለት የዞኑ ምክር ቤት የክልል ጥያቄ እንዲያነሳ የሚፈልጉ ግለሰቦች በዞኑ ውስጥ ህዝባዊ ንቅናቄ ኣድርገዋል። የተፈጠረው ህዝባዊ ንቅናቄ ከግጭቶች ያላመለጠ ሲሆን፤ ክልል ይገባናል በሚሉ እና በጸጥታ ሃይሎች መካከል በተፈጠረው ግጭት ሰዎች መጎዳታቸው ብሎም ዞኑ በከፍተኛ የፖለቲካ ውጥረት ውስጥ መግባቱን የተለያዩ መገናኛ ብዙሃን ተዘግቧል። ምንም እንኳን በህዝባዊ ንቅናቄ የክልል ጥያቄ እንዲያነሱ ግፊት የተደረገባቸው የዞኑ ምክር ቤት ኣባላት ውሳኔ ምን እንደሆነ በግልጽ የታወቀ ነገር ባይኖርም ፤ በኣሁኑ ጊዜ የፖለቲካ ውጥረቱ እየረገበ እና ህዝቡም እየተረጋጋ በመምጣት ላይ ነው። ይህ በእንዲህ እንዳለ ባለፈው እሁድ ማታ በሃዋሳ ከተማ ወልደ ኣማኑኤል ኣደባባይ ላይ በፈዴራል ፖሊስ ኣንድ ሰው ተገድሏል ተብሎ የተወራው ወሬ ከእውነት የራቀ መሆኑን  የሲዳ

ወልደ ኣማኑኤል ሃውልት ኣካባቢ ቆሞ ታክሲ እንኳን መያዝ ተከልክሏል፤በኣላሙ ከፍተኛ ሁለተኛ ደረጃ ትምህርት ቤት ግቢ የሰፈሩት ወታደሮች የኣከባቢውን ነዋሪ እያሳቀቁ ናቸው ተባለ።

Image
ባለፈው እሁድ ማታ ወልደ ኣማኑኤል ዱባሌ ሃውልት ኣካባቢ ሰዎች በፈዴራል ፖሊስ ከተበደቡ ወዲህ በሃውልቱ ኣካባቢ  ሌላ ግጭት ይነሳል በሚል ታክሲ እንኳን ቆሞ መጠበቅ መከልከሉ ተነግሯል። እሁድ ማታ ላይ በተከሰተው ግጭት ወደ 150 የሚሆኑ ሰዎች በወቅቱ በፈዴራል ፖሊስ ታሰረው በዛውኑ ሌሊት የተፈቱ ቢሆንም እስከተፈቱበት ሰኣት ማለትም እስከ ከሌሊቱ ሰባት ስኣት ደረስ ክፍተኛ ድብደባ እንደተከሄደባቸው ተናግረዋል።  ከዚህ ጋር በተያያዘ በኣላሙ ከፍተኛ ሁለተኛ ደረጃ ትምህርት ቤት ግቢ ውስጥ ጊዚያዊነት የሰፈረው ወታደር በኣከባቢው ከፍተኛ ጥበቃ በማድረግ ላይ ያለ ሲሆን፤ የኣከባቢውን ነዋሪ በማሳቀቅ በእለትተእለት ኑሮዎ ላይ ችግር እየፈጠረባቸው እንደሚገኝ በመግለጽ ላይ ናቸው። ይህ በእንዲህ እንዳለ የክልሉ ኣስተዳዳሪ ኣቶ ሽፈራው ሽጉጤ የሲዳማን የዩኒቨርሲቲ ተማሪዎችን ሰብስቦ በሲዳማ የክልል ጥያቄ ዙሪያ ባናጋረበት ወቅት የሲዳማን የክልል ጥያቄ ደግፈው የተናገሩ ተማሪዎች ማንነታቸው ባልታወቁ ግለሰቦች የስልክ የማስፈራሪያ መልእክት እየደረሳቸው መሆኑን በመናገር ላይ ናቸው። 

The Sidama People Press ahead with their Demand for Regional Self Administration.

Press Release By United Sidama Parties for Freedom and Justice (USPFJ), June 30, 2012 After overthrowing the military regime on May 28, 1991, EPRDF adopted Proclamation No.7/1992 (http://www.forumfed.org/pubs/occasional_papers/OCP5.pdf) ‘[page6]’ that sought to devolve state power to territorially based ethno-linguistic groups with the aim of “ensuring” the right of nations, nationalities and peoples to self-determination and “ensure” the preservation of their language, culture and histories. The Proclamation established fourteen national/regional self-governments and identified the ethnic communities inhabiting each of the regions, with the exception of that of the capital city, Addis Ababa. The five of the fourteen national/regional self-governments included regions 7, 8, 9, 10 and 11 comprising about 56 nations and nationalities that inhabit Southern Ethiopia today. The legislation vested these national/regional self-governments with legislative, executive and judicial pow