POWr Social Media Icons

Friday, March 23, 2012

US Agency for International Development - Reading for Ethiopia's Achievement Developed (READ) -- Deadline Extended
Synopsis:
The purpose of this Program Description is to obtain technical assistance and services proposals from qualified institutions for implementation of “Reading for Ethiopia‘s Achievement Developed (READ) Technical Assistance project" in Ethiopia.

Recipients should develop technical and financial descriptions for a five-year project that begins on or about May 2012 and ends no later than June 2017. This project will provide an innovative approach to supporting the Ethiopian Ministry of Education‘s (MOE‘s) efforts in developing a nationwide reading and writing program that will reach the vast majority of Ethiopian primary students. This project has a heavy focus on providing technical expertise in international best practices of teaching reading and writing; expertise that is to be applied to a variety of Ethiopian languages in order to develop syllabi, curricula and materials for both students and teachers. This project will provide direction, support, technical leadership and administrative support to the MOE at both national and local levels.

The READ Technical Assistance project will be led by USAID and performed in direct collaboration with the Ministry of Education (MOE), Regional State Education Bureaus (RSEBs), Colleges of Teacher Education (CTEs), and Universities. The goal is to revise grades One through Eight syllabi and the corresponding Minimum Learning Competencies (MLCs) and to develop reading and writing curriculum and training materials for eight Ethiopian languages (Affan Oromo, Somali, Amharic, Tigrinya, Sidama, and two additional languages to be identified by the MOE and USAID) and English. The curricular materials will be designed to be appropriate for primary classrooms (Grades One through Eight), teacher training and the practice of effective methodologies and strategies of language teaching that are focused on helping students learn to read and write.

The development of these new materials will reflect a shift to a reading and writing curriculum and a move away from a traditional language curriculum – a shift that the MOE has initiated in response to recent studies and assessments. The MOE will provide appropriate experts in language development, curriculum and materials development and teacher training that will produce the materials needed with the support of READ‘s international reading experts to ensure that materials are focused on reading and writing. The Ethiopian MOE has initiated this revision process and is ready to begin the project with strong support from USAID‘s READ program.

Deadline: Mar. 30, 2012 (was Mar. 23, 2012)
The official announcement and description of this opportunity may be found on the funding agency's website:
http://www07.grants.gov/search/search.do?&mode=VIEW&oppId=142894
Disciplinary Category:
Social Sciences; Curriculum Development; International Opportunities.
Award Amount:
Subject to the availability of funds, USAID intends to provide approximately $45,000,000 in total funding for this program and expects to make one award as a result of this RFA. However, USAID reserves the right to fund any or none of the applications submitted.
Numerical value: No fixed limit
Deadlines:
External Deadline: 3/30/2012



አዋሳ, መጋቢት 14 ቀን 2004 (ሃዋሳ) - የሀዋሳ ዩኒቨርስቲ በኢትዮጵያ የተጀመረውን የተፋሰስ ልማት ለማጠናከር በውሃ ሀብት ላይ ያተኮሩ ሶስት የምርምር ፕሮጀክቶችን እያካሄደ መሆኑን አስታወቀ ።
አለም አቀፍ የውሃ ቀን " ውሀና ምግብ ዋስትና ለሁሉም " በሚል መሪ ቃል ከትናንት ጀምሮ ለሁለት ቀናት በዩኒቨርስቲው ዋናው ግቢ በፓናል ውይይትና በፎቶ ግራፍ አውደ ርእይ ተከብሯል፡፡
የዩኒቨርስቲው ምሁራን በፓናል ውይይቱ ላይ እንዳስረዱት በሀገራችን የተጀመረው የተፋሰስ ልማት ውሃን በአግባቡ ለመጠበቅና ለመጠቀም በተለይም የምግብ ዋስትናን ለማረጋገጥ ያለዉ አስተዋጾኦ ከፍተኛ ነዉ ።
በዩኒቨርስቲው የመስኖና ውሃ ሀብት ምህንድስና ትምህርት ክፍል ሃላፊ አቶ ሄኖክ ጥላሁን እንደገለጹት የተጀመሩትን አበረታች የተፋሰስ ልማት ስራዎች ይበልጥ ለማጠናከር የርምር ፕሮጀክቶቹ እየተካሄዱ ያሉት በደቡብ ክልል በሀዋሳ ሀይቅ ፣ በብላቴ ወንዝና ሌሎች የተፋሰስ አካባቢዎች
ላይ ነዉ ።
ከምርምሮቹም መካከል በሀዋሳ ሀይቅ ላይ ከከተማው የተለያዩ አቅጣጫዎች ከሚለቀቁ ዝቃጭ ቆሻሻዎች ለመታደግና የሃይቁን ደህንነቱ ለመጠበቅ ብሎም ለልማት እንዲውል ከባለድርሻ አካላት ጋር በመቀናጀት እየሰሩና የአቅም ግንባታ ድጋፍ እያደረጉ መሆናቸውን አስረድተዋል፡፡
በደቡብ ክልል ከሚገኙ መንግስታዊና መንግስታዊ ካልሆኑ ባለድርሻ አካላት ጋር በመተባበር የሚያካሄዳቸው የምርምር ስራዎች ወደሌሎችም የሀገራችን አካባቢዎች በማስፋፋት የድርሻውን እንደሚወጣ ተናግረዋል፡፡
የዩኒቨርስቲው የባዮ ሲስተምና ኢንቫይሮሜንታል ምህንድስና ዲፓርተመንት መምህር አቶ አሰግድ ቸርነት በበኩላቸው በተለይ ተማሪዎችንና ወጣቶች የውሃን ዘርፈ ብዙ ጠቀሜታ በውል ተገንዝበው እንዳይባክንና እንዳይበከል ዕውቀታቸውንም ለሌላው ህብረተሰብ በማስተላለፍ ግንባር ቀደም ሀላፊነተቻወን እንዲወጡ ተደራጅተው የሚንቀሳቀሱበት ክለብ መቋቋሙን ገልጸዋል፡፡
እንዲሁም ዩኒቨርስቲውና ሌሎች ባለድርሻ አካላትን ያቀፈ አስተባበሪ ኮሚቴ በማቋቋም ጭምር በውሃ ሀብት ላይ ትኩረት ሰጥተው እየሰሩ መሆናቸው አስረድተዋል፡፡
የዩኒቨርስቲው የመስኖና ውሃ ሀብት ምህንድስና ክበብ ሰብሳቢ ተማሪ መስፍን ማቲዎስና የክበቡ አባል ተማሪ ሀብታሙ ዘነበ በየበኩላቸው ከ470 በላይ ተማሪዎችን በአባልነት ያቀፈዉ ክብብ በውሃ ሀብት ዙሪያ የፈጠራ ስራዎችን ከማበረታታ በሻገር ለህብረተሰቡ ግንዛቤ የማስጨበጥ ስራዎች በማከናወን ተመርቀው ሲወጡም የዘርፉን ልማት ለማሳካት በቁርጠኝነት እንደሚሰሩ ገልጸዋል፡፡
የደቡብ ክልል ውሃ ሀብት ቢሮ ምክትል ሃላፊ አቶ ውብሸት ጸጋዬ በበበኩላቸዉ በዕድገትና ትራንስፎርሜሽን ዕቅድ አመት መጨረሻ የክልሉን የውሃ ልማትና ለህብረተሰቡ የሚኖረው ተደራሽነት አሁን ካለው ተጨባጭ ሁኔታ ጋር በማነጻጸር ገለጻ አድርገዋል፡፡
በበዓሉ ላይ ዩኒቨርስቲው ከክልሉ ውሃ ሀብት ቢሮና የውሃ ስራዎች ኮንስትራክሽን ድርጅት ጋር በመተባበር የውሃና የመስኖ ተቋማት ግንባታዎች እንቅስቃሴ አስመልከቶ ያዘጋጀው የፎቶ ግራፍ አውደ ርእይ ቀርቦ በእንግዶች ተጐብኝቷል ።